W dziale tym będziemy starali się gromadzić jak najwięcej materiałów dotyczących tej dziedziny aby można je było mieć pod ręką bez szukania po sieci.
Na razie będziemy tu umieszczać materiały dotyczące modeli samolotów z II WW zarówno spalinowych jak i ESA, bo takimi latamy. Tak więc pierwsza porada przed rozpoczęciem budowy jakiegokolwiek kombata:
Czego nie robić przy wyborze oraz budowie modelu?
Przede wszystkim nie ignorować przepisów regulujących zarówno budowę modeli, wymiary i wygląd jak również możliwe lub wręcz konieczne do zastosowania w nich wyposażenie i funkcje. Budowa warbirda w skali 1/12 lub ESA z pominięciem przepisów mija się z celem. Nawet jeśli taki model ma być zrobiony na próbę i ma być zamiast w zawodach, używany wyłącznie w lokalnych potyczkach z kolegami, posiadającymi podobne modele, powinny być zachowane jakieś proporcje, uwzględnione jakieś punkty odniesienia (silniki) aby bitwa taka miała jakiś sens, czyli, żeby wyniki były uzależnione od umiejętności pilotów a nie od przesadnych osiągów modeli.
Wygląd takich modeli też jest sprawą istotną. Nie wypada malować nierealnego kamuflażu lub oznakowania będącego wynikiem chwilowego napadu chęci do radosnej twórczości.
Jeśli uważamy, że model będzie słabo widoczny na tle nieba, bardzo pomaga zastosowanie kamuflażu zawierającego tak zwane pasy inwazyjne. W nieprzebranych zasobach sieci nie powinno być problemu ze znalezieniem odpowiedniego wzoru z bardzo kontrastowym malowaniem. Trzeba się tylko trochę przyłożyć.
Teraz możemy zabrać się za skrzydło. Najpierw odrysowujemy sobie obrys skrzydła i obydwa profile. Może się to przydać w razie większych uszkodzeń. Dobrze jest zrobić przy skrzydle wszystkie konieczne czynności, pomalować cały model i dopiero wkleić je do kadłuba. Pierwszą czynnością będzie nacięcie szczelin na pręty węglowe i porobienie znaczników w celu prawidłowego złożenia skrzydła. […]
Po wyschnięciu spoiny usuwamy pasek balsy od spodu i ewentualny nadmiar kleju. Centralną część spływu skrzydła dobrze jest wzmocnić trójkątem ze sklejki o grubości 1,5mm. Wymiar sklejki dobieramy tak, aby po przyłożeniu skrzydeł do kadłuba, wystawała około 2-2,5 cm poza kadłub. Takie wzmocnienie pełni kilka funkcji. W przypadku mocowania skrzydła śrubami, stanowi twarde oparcie dla […]
Następną czynnością będzie wklejenie półki pod serwomechanizmy. Można ją wykonać ze sklejki owocówki. Powinna być dokładnie dopasowana do szerokości kadłuba. Najlepiej wyciąć z tektury prostokąt szerszy od kadłuba o 4-5 cm, przeciąć wzdłuż na pół, nadać zewnętrznym bokom tego szablonu kształt (krzywiznę) kadłuba a następnie posmarować wewnętrzne brzegi klejem, włożyć tak złożony szablon do kadłuba, […]
Malowanie Przygotowanie tego modelu do malowania polega głównie na zmatowieniu kadłuba papierem ściernym do szlifowania na mokro, o gradacji 400-500, aby z lekkiego połysku uzyskać satynowy mat. Można to robić na sucho lub mokro. Przed szlifowaniem na mokro, dobrze jest zabezpieczyć stateczniki bardzo rzadkim nitrocellonem, aby nie złapały wilgoci. Można ten zabieg zrobić również ze […]
Model wyprodukowany w firmie Prolot z Wrocławia Dane techniczne: Rozpiętość: 1000mm Długość: 809mm Ciężar do lotu (bez paliwa): 945g Silnik: Os Max 15CV-A Śmigło: MA 8×4” Zbiornik paliwa: 110ml Serwo gazu: TP SG 90 for Airplanes Serwa SW i Lotek: TP MG 90S Zasilanie: 4xAA 2000mAh NiMH no name Profil skrzydła: tajny?? Profil statecznika poziomego: […]