W związku z zatwierdzeniem nowego programu F3A-Klub, zamieszczamy przedruk nowego programu i przepisów autorstwa Piotra Urbańskiego. Projekt ten był konsultowany z pozostałymi zawodnikami i sędziami F3A. Obowiązuje od sezonu 2006.
Nowy program różni się od starego głównie tym, że stanowi wiązankę figur, a nie pojedyncze figury. Zawiera kilka figur ze starego programu i kilka nowych. Dla zupełnych nowicjuszy w akrobacji może stanowić problem wykonanie całej wiązanki. Powinni więc uczyć się figur pojedynczo (ale w odpowiadających im strefach, a nie na środku) a następnie zaczynając od pierwszej, dodawać kolejne, łącząc je w wiązankę.
KLASA F3A – KLUB – MODELE AKROBACYJNE ZDALNIE STEROWANE
- Cel zawodów
- Rozwijanie i upowszechnianie zawodów modeli akrobacyjnych zdalnie sterowanych jako jednej z popularnych dziedzin sportu modelarskiego i rekreacji.
- Umożliwienie początkującym modelarzom – pilotom modeli akrobacyjnych zdalnie sterowanych udziału w zawodach sportowych.
- Podnoszenie i doskonalenie poziomu pilotowania modeli akrobacyjnych zdalnie sterowanych w celu umożliwienia nawiązania równorzędnego współzawodnictwa sportowego z zawodnikami startującymi w klasie mistrzowskiej F3A (formuła mistrzostw świata).
- Rodzaje zawodów
- Klubowe, międzyklubowe, okręgowe.
- Ogólnopolskie zaliczane do Pucharu Polski.
- Mistrzostwa Polski Juniorów. Tytuły mistrza i wicemistrzów będą przyznane, jeżeli w Mistrzostwach Polski zostało sklasyfikowanych minimum 4 zawodników. Jeśli sklasyfikowano 3 lub 2 zawodników, to zawody zostaną uznane jako ogólnopolskie.
- Warunki udziału w zawodach
- W zawodach mogą brać udział modelarze posiadający ważną na dany rok licencję sportową modelarza lotniczego wydaną przez Aeroklub Polski.
- W zawodach ogólnopolskich zaliczanych do Pucharu Polski mogą brać udział młodzicy, juniorzy młodsi, juniorzy oraz seniorzy, którzy w ubiegłym roku zajęli w Mistrzostwach Polski i w Pucharze Polski w klasie F3A miejsca poniżej 6-tego, a w Pucharze Polski w klasie F3A-klub poniżej 2-go. Zapis ten dotyczy wyłącznie seniorów.
- Jeżeli w ramach jednej imprezy rozgrywane są zawody w klasach F3A i F3A Klub zawodnik może startować tylko w jednej z tych klas.
- W Mistrzostwach Polski juniorów mogą brać udział zawodnicy w wieku do 18 lat (brany jest pod uwagę tylko rok urodzenia).
- Przepisy techniczne i sportowe
- W klasie F3A- Klub obowiązują przepisy dla klasy F3A, które określa Kodeks Sportowy FAI w dziale 4c, część piąta, pkt. 5.1.1 do 5.1.13, z następującymi zmianami:
- W pkt 5.1.8 – figury centralne powinny być wykonywane pośrodku strefy akrobacji, natomiast figury zwrotne nie powinny przekraczać linii tworzących kąt 60° względem środka, po jego lewej i prawej stronie. Wysokość pionowa figur nie powinna przekraczać linii tworzącej kąt 60° względem poziomu. Dla modeli mniejszych niż standardowe modele F3A (2x2m) odległość wykonywania figur może być zmniejszona do ok.100m.
- W pkt.5.1.9 – każdy zawodnik ma prawo wykonania 4 lotów. Organizator może zmniejszyć liczbę lotów, ale informacja taka musi być podana przed rozpoczęciem pierwszej kolejki lotów, chyba że zmniejszenie to spowodowane jest pogorszeniem warunków atmosferycznych . Do klasyfikacji końcowej brana jest suma uzyskanych punktów po przeliczeniu na skalę 1000-punktową i odrzuceniu wyniku najsłabszego lotu.
- W pkt.5.1.10 – loty ocenia od 3 do 5 sędziów. W przypadku sędziowania przez 4 lub 5 sędziów wyniki najniższy i najwyższy zostają odrzucone.
- W pkt.5.1.13 – obowiązuje niżej podany program akrobacji , współczynniki trudności oraz opisy figur:
Wszystkie figury akrobacji powinny rozpoczynać się i kończyć lotem poziomym prostolinijnym. Centralne figury muszą być rozpoczęte i zakończone na tym samym kursie, podczas gdy figury zawracające kończone są na kursie 180° w stosunku do ich rozpoczęcia. Jeżeli nie zaznaczono inaczej, rozpoczęcie i zakończenie figury musi odbywać się na tej samej wysokości. Położenie względem wysokości można regulować podczas manewrów skrajnych. Musi być zachowana podana kolejność i kierunek wykonywanych figur. Próbę wykonania danej figury zawodnik podejmuje tylko raz.
W przypadku niepowodzenia zawodnik przechodzi do wykonania kolejnej figury, zachowując jej odpowiedni kierunek. Wykonanie figury w nieodpowiedniej kolejności lub w niewłaściwym kierunku skutkuje oceną zerową za daną figurę i zaprzestaniem sędziowania figur po niej następujących
1. START K=1
Model startuje samodzielnie z pasa w kierunku pod wiatr. Po nabraniu wysokości wykonuje zakręt o 90° „od siebie”, a następnie zakręt o 270° w przeciwną stronę, tak by leciał z wiatrem wzdłuż strefy lotów, po czym wykonuje dowolną figurę nawrotową (np. zakręt o 180°) by znaleźć się w kierunku pod wiatr. Ocenę obniża się jeżeli:
- Jeżeli model nie leciał zgodnie z opisem startu – 0 pkt.
- Model przeleciał za linię sędziów – 0 pkt.
- Za start przyznaje się tylko 0 lub 10 pkt.
2. WZNOSZENIE 45° Z PEŁNĄ BECZKĄ K=4
Model rozpoczyna wznoszenie pod kątem 45°, wykonuje pełną beczkę, po czym kontynuuje wznoszenie, a następnie przechodzi do lotu poziomego. Ocenę obniża się jeżeli:
- Nie został zachowany kąt 45° przed i po beczce
- Beczka nie została wykonana dokładnie na środku wznoszenia
- Nie został utrzymany kierunek lotu
- W czasie wykonywania beczki obrót nie wyniósł dokładnie 360°
3. WYWRÓT K=2
Model wykonuje półbeczkę, a następnie pół pętli wewnętrznej do dołu i przechodzi do lotu poziomego na niższym poziomie. Ocenę obniża się jeżeli:
- Półpętla nie została wykonana bezpośrednio po półbeczce
4. DWIE BECZKI K=4
Model w locie poziomym wykonuje dwie pełne beczki bezpośrednio po sobie. Ocenę obniża się jeżeli:
- Beczki nie zostały wykonane bezpośrednio po sobie
- W czasie wykonywania figury nastąpiła zmiana kierunku lub wysokości lotu
- Podczas wykonywania figury obroty wzdłuż osi poziomej nie wynosiły dokładnie po 360°
- Przed i po zakończeniu figury nie był widoczny odcinek poziomego prostoliniowego lotu
- Obroty w czasie wykonywania beczek nie były wykonane z tą samą prędkością
5. PRZEWRÓT K=3
Model wykonuje pionowe wznoszenie i obraca się o 180° w prawo lub lewo przez skrzydło, przechodzi do pionowego nurkowania, a następnie do lotu poziomego. Ocenę obniża się jeżeli:
- Przed i (lub) po przewrocie tor lotu modelu nie był pionowy
- Promień zwrotu przekraczał 1,5 rozpiętości skrzydła
- Model nie wykonał zwrotu o 180°
- Wejście i wyjście do figury nie nastąpiło na tym samym poziomie
6. DWIE PĘTLE WEWNĘTRZNE K=3
Model wykonuje dwie pętle wewnętrzne nakładające się na siebie. Ocenę obniża się jeżeli:
- Pętle nie były kołowe
- Pętle nie nakładały się na siebie
- Nastąpiła zmiana kierunku lotu
7. PÓŁ ODWRÓCONEJ ÓSEMKI KUBAŃSKIEJ K=2
Model wznosi się pod kątem 45°, wykonuje pół beczki, po czym wykonuje 5/8 pętli wewnętrznej i przechodzi do lotu poziomego. Ocenę obniża się jeżeli:
- Półbeczka nie była wykonana w połowie wznoszenia pod kątem 45°
- 5/8 pętli nie było kołowe
8. LOT ODWRÓCONY K=3
Model z lotu poziomego wykonuje pół beczki, lot plecowy prostoliniowy i następne pół bczki. Ocenę obniża się jeżeli:
- Nie był widoczny prostoliniowy odcinek lotu przed i po figurze
- Nie został utrzymany kierunek i (lub) poziom lotu
- Przy wykonywaniu półbeczek nie był zachowany kąt 180°
9. IMMELMAN K=2
Model wykonuje pół pętli wewnętrznej do góry, następnie natychmiast półbeczkę i przechodzi do lotu poziomego na wyższym poziomie. Ocenę obniża się jeżeli:
- Półbeczka nie została wykonana bezpośrednio po półpętli
10. PĘTLA ZEWNĘTRZNA W DÓŁ K=3
Model wykonuje pętle zewnętrzną w dół. Ocenę obniża się jeżeli:
- Pętla nie była kołowa
- Nastąpiła zmiana kierunku lotu
11. PÓŁ PĘTLI ZEWNĘTRZNEJ Z PÓŁBECZKĄ K=2
Model wykonuje pół pętli zewnętrznej w dół, następnie natychmiast półbeczkę. Ocenę obniża się jeżeli:
- Półbeczka nie została wykonana bezpośrednio po półpętli
12. ÓSEMKA KUBAŃSKA K=4
Model wykonuje 5/8 pętli wewnętrznej, nurkuje pod kątem 45°, wykonuje półbeczkę w osi symetrii figury, kontynuuje nurkowanie, wykonuje 3 pętli wewnętrznej, nurkuje pod kątem 45°, wykonuje półbeczkę w osi symetrii figury (miejscu wykonania poprzedniej półbeczki), kontynuuje nurkowanie i przechodzi do lotu poziomego. Ocenę obniża się jeżeli:
- Pętle nie były kołowe
- Pochylenie toru lotu przed i po półbeczkach nie było pod kątem 45°
- Nastąpiła zmiana kierunku lotu
- Półbeczki nie zostały wykonane w tym samym miejscu
- Pętle miały różną średnicę
13. PÓŁ PĘTLI KWADRATOWEJ W GÓRĘ Z PÓŁBECZKĄ K=3
Z model przechodzi do pionowego wznoszenia, wykonuje półbeczkę, a następnie przechodzi do lotu poziomego. Ocenę obniża się jeżeli:
- Promienie wejścia i wyjścia do pionowego wznoszenia nie były takie same
- Półbeczka nie była na środku pionowego odcinka lotu
14. DWIE ZWITKI KORKOCIĄGU K=4
Model lecąc pod wiatr zmniejsza prędkość, utrzymywany z nosem podniesionym do góry do momentu przeciągnięcia i rozpoczęcia korkociągu. Korkociąg zawiera dwie pełne zwitki. Następnie model przechodzi do lotu pionowego w dół, po czym wyprowadzony jest do poziomu w kierunku w którym leciał przed rozpoczęciem korkociągu. Ocenę obniża się jeżeli:
- Wejście do korkociągu nastąpiło nie w skutek przeciągnięcia lecz z autorotacji (model musi przed rozpoczęciem obrotów opuścić nos na skutek utraty prędkości zachowując przy tym poziome położenie skrzydeł)
- Kurs lotu po zakończeniu figury nie został zachowany
- Model nie wykonał dokładnie dwóch zwitek korkociągu
- Za wykonanie zamiast korkociągu spiralnego lotu nurkowego zawodnik otrzymuje 0 pkt.
15. LĄDOWANIE K=1
Na zredukowanych obrotach model wykonuje zakręt o 180° i leci z wiatrem po czym wykonuje zakręt o 180° i ląduje pod wiatr w wyznaczonej strefie. Lądowanie jest zakończone gdy model przetoczy się 10m lub się zatrzyma.
- Jeżeli model nie leciał zgodnie z opisem lądowania – 0 pkt.
- Model wylądował poza strefą lądowania – 0 pkt.
- Podczas lądowania zamknęła się którakolwiek goleń podwozia lub model skapotował
- Za lądowanie przyznaje się tylko 0 lub 10 pkt.
Strefę lądowania wyznacza okrąg o promieniu 50 m lub pas o długości 100 i szerokości min. 10m – wg decyzji organizatora.