W sieci można znaleźć dużo różnych materiałów na temat modelarstwa lotniczego, więc nie chcemy ich powielać na swojej stronie. Będziemy się starali umieszczać swoje opracowania, uwagi i wnioski wynikające z dotychczasowego skromnego doświadczenia. Może komuś się przydadzą.
Dział ten ma cztery podkategorie Przedszkole RC, Warsztat RC, Teoria RC, Akrobacja F3A.
Przygaśnięcie silnika w czasie startu. Najczęściej zdarza się to w czasie startu poprzez silne wyrzucenie modelu ręką. Model w tym momencie ma zadarty nos i za małą prędkość aby sam wyrównał lot. Najczęściej dochodzi do przeciągnięcia. Model pochyla nos a czasem też skrzydło i… gleba. Aby temu zapobiec, musimy wykazać się wyjątkowym refleksem. Kiedy usłyszymy, […]
Dlaczego zaraz po startach temat lądowania? O lataniu można pisać i pisać aż paliwa zabraknie. Dlatego lepiej jest wcześniej posiąść wiedzę o lądowaniu, aby nie być zaskoczonym taką koniecznością. W pierwszych lotach silnik może nie być dobrze wyregulowany. Może zgasnąć zaraz po starcie, może nie mieć wysokich obrotów lub nawet średnich. Lot przy zbyt małych […]
O sposobach wyłączania silników spalinowych już pisałem. O tym, że wygodnie i zdrowo dla silnika jest to robić za pomocą nadajnika również. Czasem trzeba silnik zatrzymać w czasie lotu i jest to jedyny sposób. Wyłączanie silnika przed lądowaniem w kombacie jest obowiązkowe. Przydaje się też w innych modelach, szczególnie tych bez podwozia. Robiło się to […]
Spotkałem się z określeniem, że nadajniki dzielą się na kompaktowe i pulpitowe. Dalej teoria ta głosi, że w kompaktowych porusza się drążki samymi kciukami opartymi na ostrych zakończeniach. W pulpitowych natomiast, każdy drążek trzyma się dwoma palcami (kciukiem i wskazującym). Kiedyś pierwsze do modelarzy docierały aparatury niż teoria na temat sposobu posługiwania się nimi. Dlatego […]
Jak mocowane są podwozia w dalekowschodnich zestawach wie każdy, kto taki zestaw składał. Przykręcone są najczęściej do poziomej niby-sklejki, wklejonej między dwie pionowe niby-sklejki, wzmocnione jakimiś niby-drewnianymi klockami. Na gładkim pasie asfaltowym takie podwozie jakoś wytrzymuje nawet niezbyt delikatne lądowania. Najczęściej kierunek działania sił na golenie takiego podwozia jest niemal pionowy lub ukośny i działa […]