W sieci można znaleźć dużo różnych materiałów na temat modelarstwa lotniczego, więc nie chcemy ich powielać na swojej stronie. Będziemy się starali umieszczać swoje opracowania, uwagi i wnioski wynikające z dotychczasowego skromnego doświadczenia. Może komuś się przydadzą.
Dział ten ma cztery podkategorie Przedszkole RC, Warsztat RC, Teoria RC, Akrobacja F3A.
Chodząc po różnych forach i stronach modelarskich często spotykam się z opisami pierwszych startów właśnie za pomocą wyrzutu modelu ręką. Sporo z tych historii kiedyś będzie niewątpliwie zaliczonych do klasyki horrorów. Trup a raczej balsa ściele się po całym lotnisku. Nikt jednak nie napisał jak do tej pory, czy coś z tej balsy wyrosło. Chyba […]
Silnik mamy więc już wyregulowany. 1) Pas startowy z kruszącego się betonu lub gładkiego asfaltu. Przed pierwszym startem dobrze jest pokołować trochę po pasie startowym i oswoić się z zachowaniem modelu. Nie jest prawdą, że najłatwiej wystartować z gładkiego podłoża. Model nie jest niczym hamowany i gwałtowne ruchy sterem kierunku przy pełnym gazie mogą doprowadzić […]
Kiedy mamy już silnik z grubsza dotarty możemy przystąpić do pierwszych lotów. Zaczynamy latanie w domu. Przerabiamy najpierw część teoretyczną. Trzeba poszukać trochę wiadomości o tym jak działają i do czego służą stery w samolotach i modelach i jak z nich korzystać w prawidłowy sposób. Jak dotąd niewiele spotkałem osób, które przed lataniem łyknęły trochę […]
Nie jest to chyba przypadek, że nagminnie gubię w locie igły gaźników wyłącznie w silnikach MVVS od 3,5 ccm włącznie poczynając. Gaźniki te, jeśli chodzi o niezawodność, są wykonane fatalnie. Szczególnie nieudana jest konstrukcja igły wolnych obrotów – luźny gwint dodatkowo wyrabiający się w czasie pracy i źle dobrana sprężyna dociskowa. W necie spotykam się […]
Często w modelu silnik mocowany jest cylindrem do dołu a skrzydła przykręcane od spodu. Pierwsze odpalenie silnika po przyjeździe na lotnisko w takim położeniu nie zawsze jest bezproblemowe. Świeca może być zaklejona zagęszczonymi resztkami oleju po poprzednich lotach i świeże paliwo nie może ich wypłukać. Łatwo też zalać silnik w czasie zasysania. Trudno też samemu […]