Dział ten powstał w związku z tym, że są tematy, które trudno zaliczyć do pozostałych kategorii. Jednak nie chcemy tu pisać książki na temat modelarstwa. Są zagadnienia, o których w literaturze lub w sieci jest niewiele informacji, są niepełne lub budzą wątpliwości i dyskusje. Głównie takie tematy chcemy wyłapywać, uzupełniać i precyzować w miarę możliwości, a następnie wrzucać do tego działu.
W swojej dosyć długiej przygodzie z RC, miałem możliwość zaglądania do serw różnej maści i budowy, zarówno sprawnych jak i uszkodzonych, najczęściej tych tańszych ale nie tylko. Ponieważ w kombacie uszkodzenia serw to chleb powszedni, często zdarza mi się obecnie wykonywać sekcję zarówno nowego jak i starszego serwa. Na tej podstawie wyciągnąłem kilka wniosków, które […]
W nadajnikach do sterowania modelami lotniczymi, posiadających cztery i więcej kanałów, poszczególnym drążkom przypisuje się określone funkcje. Jedna funkcja to ruch drążka do przodu i tyłu lub w prawo i lewo. Praktycznie stosuje się cztery następujące układy tych funkcji: Lewy Drążek Prawy Drążek Mode 1 – Kierunek / Wysokość Lotki / Gaz/H Mode 2 – […]
W związku z różnymi opiniami, jakie można spotkać na temat dozwolonych do użytku w Polsce pasm i kanałów, poszperałem trochę w literaturze i sieci. Znalazłem takie oto dane: Modelarz nr 3-4-5-2006 zawiera takie oto tabele: Jak widać, w zakresie 35MHz i 40MHz powtarzają się liczby opisujące numery kanałów 55-59 ale tylko w Wielkiej Brytanii używane […]
Spotkałem się z określeniem, że nadajniki dzielą się na kompaktowe i pulpitowe. Dalej teoria ta głosi, że w kompaktowych porusza się drążki samymi kciukami opartymi na ostrych zakończeniach. W pulpitowych natomiast, każdy drążek trzyma się dwoma palcami (kciukiem i wskazującym). Kiedyś pierwsze do modelarzy docierały aparatury niż teoria na temat sposobu posługiwania się nimi. Dlatego […]
Poza klasycznym zamontowaniem silnika w modelu cylindrem w górę istnieją co najmniej dwa inne. Popularne jest zamontowanie silnika cylindrem poziomo. Najczęściej jest to prawy bok kadłuba (patrząc od tyłu). W takim położeniu tłumik jest niżej od cylindra a igła paliwa na górze. Często szerokość kadłuba pozwala ukryć cylinder i część tłumika. W przypadku silników z […]