data publikacji: 19 września 2010, dodał: Łukasz 4 088 odsłon

Modele RC Cessna 182 firmy Art Tech – recenzja cz.1

Modele i ogólny ich opis

Przyszła paczka

Zgodnie z wcześniejszą umową przyszła paczka za pośrednictwem firmy kurierskiej ze sklepu modelarskiego  Nitrotek mieszczącego się we Wrocławiu.  Paczka solidna, gruby karton falisty, zabezpieczona (oklejona) firmową taśmą. Dodatkowo zostały włożone baloniki z powietrzem zabezpieczające przed ewentualnym naciskiem z góry.

Wewnątrz znajdowały się estetyczne, kolorowe pudełka  z modelami. Pudełka od modeli wykonane z grubego kartonu. Każde pudełko posiada rączkę, dzięki której model można łatwo przenieś jak walizkę. Przed ewentualnym niekontrolowanym otwarciem zabezpieczone  przeźroczystą taśmą.

W pudełkach

Estetycznie poukładane wszystkie części i sprzęt,  włożone  w odpowiednie przegrody i dodatkowo przyklejone taśmą, aby nie latały w środku. Dźwigienki na sterach osłonięte nakładkami chroniącymi przed kaleczeniem inne elementy.

Pudełko nr1

Model N 9268 – Cessna 182 , 4 kanałowa,  bezszczotkowy, aparatura  2.4 GHz (z niebiesko-złotym zdobieniem)

Jest to model posiadający cztery sterowane funkcje – regulacja obrotów silnika, lotki, ster kierunku i ster wysokości.

Model – Kadłub, skrzydło (jednolite) z laminatowym dźwigarem, statecznik poziomy, pionowy, dwa śmigła trójłopatowe  (jedno z wygiętymi łopatami) srebrny, plastikowy kołpak. Na śmigłach nie ma żadnych oznaczeń skoku czy średnicy. Golenie podwozia z ładnego, w miarę sprężystego drutu osłonięte plastikowymi nakładkami, Zamontowane są na nich piankowe kółka z  owiewkami. Przednia goleń podwozia nie jest skrętna. Utrudnia to kołowanie po pasie ale za to model nie tańczy w czasie startu lub lądowania. Wyważenie fabryczne: model podparty w 1/3 cięciwy skrzydła pochyla ogon. Konieczne doważenie przodu.

Elektronika – Nadajnik 2,4GHz  4 kanały z trymerami mechanicznymi i rewersami wszystkich kanałów – wersja Mode 2 bez pakietu zasilającego, do odbiornika pakiet li-po 2S 7,4V 1300mAh z gniazdem T i wtyczką do balancera, prosta  ładowarka do lipola z balancerem na 2 i 3 cele, regulacją prądu ładowania od 0,3A do 1A  i zasilaczem wtyczkowym. Kupując odpowiednią wtyczkę i żabki, można łatwo dorobić przewód służący do podpięcia ładowarki do akumulatora samochodowego. W kadłubie zamontowany jest regulator 20A, silnik elektryczny bezszczotkowy typu dzwonek, odbiornik 6 kanałów, serwa SK i SW a  w skrzydle serwa lotek. Wszystkie elementy elektroniczne mają nalepki Art-Tech więc trudno powiedzieć jakiej firmy jest to wyposażenie choć kraj pochodzenia raczej oczywisty.

Z dodatkowych elementów mamy

Kluczyk do śmigła, klej do styropianu, zapasowe snapy, śruby do przykręcenia skrzydła, złącze do bindowania.

Pudełko nr2

Model N 9258 – Cessna 182,  3 kanałowa,  szczotkowy, aparatura  2.4 Ghz (z czerwonym zdobieniem)

Jest to identyczny model jak poprzedni ale posiada tylko trzy funkcje. Różnica w budowie skrzydła polega na tym, że jest ono tylko przygotowane do wykonania lotek. Lotki nie są wycięte ale specjalne, głębokie przetłoczenia pozwalają w prosty sposób je wyciąć i zamontować. Gotowe są natomiast wycięcia na serwa i kanały na przewody zaklejone białą taśmą. Inna różnica to napęd. Silnik szczotkowy bezpośrednio napędza klasyczne śmigło z dwoma łopatami. Podłączony jest pod  zwykły regulator a zasilane jest to wszystko pakietem NiMH 8,4V 1000mAh. Dołączona ładowarka pozwala na ładowanie jedną wartością prądu. Jest to 330 mA więc przy tej pojemności należy pakiet ładować przez 5 godzin. Po tym czasie pakiet jest dobrze ciepły. Parametry śmigła nie są wytłoczone ale jest to 7” na x czyli na oko skok około 5-6”. Wyważenie fabryczne: model podparty w 1/3 cięciwy skrzydła pochyla ogon. Konieczne doważenie przodu.

Nie ma natomiast różnicy w aparaturze sterującej. Jest to ten sam nadajnik i odbiornik co poprzednio. Bez problemu wiec można dokupić do zestawu dwa serwa, przewód V, dwa snapy i zabrać się do wykonania lotek.

Porównanie modeli

Różnice w modelach nie są wielkie i głównie, jak już było wspomniane polegają na różnych rodzajach napędów, zasilenia oraz ilości funkcji sterujących.

Model czterofunkcyjny: Model trzyfunkcyjny:
  • lotki
  • ster kierunku
  • ster wysokości
  • regulacja obrotów silnika
  • zasilanie – bateria li-po
  • silnik bezszczotkowy
  • śmigło trzyłopatowe
  • odbiornik 6 kanałów
  • nadajnik 4 kanały, trymery, rewers
  • częstotliwość 2,4GHz
  • symulator FMS+ przewód USB
  • ładowarka z balancerem + zasilacz
  • lotki przygotowane do wykonania
  • ster kierunku
  • ster wysokości
  • regulacja obrotów silnika
  • zasilanie – bateria NiMH
  • silnik szczotkowy
  • śmigło dwułopatowe
  • odbiornik 6 kanałów
  • nadajnik 4 kanały, trymery, rewers
  • częstotliwość 2,4GHz
  • symulator FMS+ przewód do karty muzycznej
  • ładowarka pakietu akumulatorów


Dodatkowa atrakcja

Symulator FMS na płycie wraz z przewodem USB do podłączenia do PC oraz instrukcje – oryginalna angielska /USA i Chińska

Pakiet instrukcji do modeli

Instrukcję nadajnika 2,4GHz zawierającą:

  • Opis nadajnika i elementów składowych
  • Jak się nim posługiwać i jakie czynności należy wykonywać w bezpiecznych warunkach
  • Oczywiście zagrożenia ze złej obsługi
  • Opis poszczególnych drążków  (do czego służą w określonych modach MOD1 i MOD2),  potencjometrów
  • Opis odbiornika wraz ze szczegółowym podłączeniem odpowiednich wtyczek
  • Bindowanie (dostrajania nadajnika do odbiornika)
  • a wszystko to po Angielsku i Chińsku

Instrukcję do modelu zawierającą:

  • Opis modelu
  • Jak go złożyć (obrazkowo łopatologicznie) bardzo intuicyjna
  • Lista części na które składa się cały zestaw (samolot + elektronika)

Płyty CD zawierającą:

  • Filmik instruktażowy jak podłączyć aparaturę do komputera i skonfigurować z udostępnionym tam programem symulatorem FMS (nawet jest specjalny service pack dla posiadaczy systemu Vista) – oglądasz i wiesz o co chodzi
  • Program FMS + modele (w tym Cessna 182 – przedmiot opisu)
  • Przykładowe filmiki z innymi modelami producenta.
  • Instrukcje w pliku DOC i PDF jak podłączyć aparaturę z symulatorem.

FSS – Flight Simulation System

  • Instrukcję (jak podłączyć przewód do komputera itp)

Uwagi ogólne o modelach

Części z których składają się modele są wykonane z drobnego, zbitego aczkolwiek kruchego styropianu (kadłub, skrzydła). Statecznik poziomy i pionowy to sprasowany styropian . Odzwierciedlenie podziału blach, nitowań, i innych detali zdecydowanie uatrakcyjnia wygląd modelu. Wszystkie części modelu są już wyklejone oznaczeniami i naklejkami więc wypada tylko złożyć zestaw. Naklejki są dosyć sztywne, niezbyt dobrze wykładają się na łukach i nierównościach. Klej tych elementów też pozostawia wiele do życzenia. Miejscami końce ozdobnych pasków po prostu odstają i wypada je przyłapać na UHU Por. Lotki w skrzydłach przyklejone są obustronnie taśmą stanowiącą  jednocześnie zawias. Nacisk popychacza na dźwigienkę powoduje odrywanie się od siebie górnej i dolnej taśmy powodując powstanie nierówności w przejściu ze skrzydła na lotkę.

W kadłubie zamontowane są następujące elementy: serwa klasy mikro napędzające stery, silnik, regulator oraz odbiornik. Dodatkowo w kadłubie modelu z silnikiem bezszczotkowym zamontowany jest za środkiem ciężkości ciężarek 50 gramów. W skrzydłach wstawione są identyczne serwa napędzające lotki. Przewody do nich poprowadzone są kanałami wyciętymi w dolnej powierzchni skrzydła i zaklejonymi taśmą. Oba serwa połączone są przewodem typu V. Skrzydła wzmocnione są krótkim, laminatowym dźwigarem. Dodatkowo w kadłubie wklejony jest ciężarek wyważający.

Modele RC Cessna 182 firmy Art Tech – recenzja cz.2

Wyłączenie odpowiedzialności

Pamiętaj!! Prezentowane tu praktyczne rozwiązanie może nie być jednakowo skuteczne dla Ciebie. Nie powinieneś go stosować bez wczesniejszej analizy, porównania z Twoim przypadkiem.
Więcej o Zasadach Korzystania

Do góry